Klimat & energi
Klimat och energi är en viktig del av Coops hållbarhetsarbete. Stort fokus ligger på hållbar produktion, hållbara butiker och miljöanpassade transporter.
Läs mer
Coops varumärke Änglamark uppfattas som det mest hållbara varumärket enligt svenska konsumenter. Bland 432 konkurrerande varumärken har Änglamark klättrat till den prestigefyllda förstaplatsen i Europas ledande varumärkesundersökning om hållbarhet, Sustainable Brand Index, SBI.
Hållbarhet
Coop vill vara den goda kraften där mat, hållbarhet och hälsa går hand i hand. Hos oss får du därför prisvärd, hållbar matglädje i gröna butiker, det är vårt ansvar.
Hälsa, hållbarhet och kvalitetssäkring hör tätt samman.
Vi vill göra det lättare att äta mat framställd på ett hållbart sätt.
Varorna vi säljer följer Coops krav för innehåll, hållbarhetsaspekter.
För en hållbar utveckling behöver vi arbeta tillsammans.
Hållbarhetsdeklarationen: Scanna streckkoden på varan du tänker köpa eller klicka på varans hållbarhetssymbol när du handlar på coop.se så får du fram varans hållbarhetsavtryck.
Klimat och energi är en viktig del av Coops hållbarhetsarbete. Stort fokus ligger på hållbar produktion, hållbara butiker och miljöanpassade transporter.
Läs mer
Mat, hälsa och hållbarhet går hand i hand och att byta ut någon eller några måltider i veckan till vegetariskt gör skillnad, både för dig och för vår planet.
Vegetariska recept
Släng inte mat i onödan! Våra tips hjälper dig att spara pengar och göra miljön en tjänst på samma gång.
Läs mer
Svenska konsumenter uppfattar Änglamark som det mest hållbara varumärket på den svenska marknaden bland 432 varumärken. Änglamark tar också förstaplatsen bland varumärken i kategorin mat. Det är Sustainable Brand Index, Europas största varumärkesstudie om hållbarhet, som ligger bakom rankningen där över 29.000 svenska konsumenter har deltagit.
Änglamark är ett av Coops egna varumärken och ett av Sveriges största enskilda varumärken inom kategorin hållbarhet. Änglamark skapades 1991 och står för närmare hälften av Coops totala ekologiska försäljning och innefattar cirka 650 produkter. Produkterna är alltid märkta med en tredjeparts miljöcertifiering, exempelvis KRAV, EU-ekologiskt och Svanen.
– Årets förstaplats i Sustainable Brand Index är en hyllning till den gemensamma insatsen för hållbarhet som präglar varje del av Coop. Det är en kollektiv ansträngning, där varje individ inom organisationen spelar en avgörande roll. Änglamarks resa över trettio år symboliserar vår ständiga strävan att vara relevanta och uppskattade, och detta pris är ett bevis på att vi fortfarande lyckas. Genom Änglamark har vi på Coop velat erbjuda våra medlemmar ett mer hållbart sortiment, och det är fortfarande vår drivkraft idag. Vi är stolta över att svenska konsumenter uppmärksammar det starka utbudet av hållbarhetscertifierade livsmedel som vi erbjuder, säger Mattis Bergquist, Hållbarhetschef, Coop Sverige.
Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien har genomförts årligen sedan 2011. I 2024 års studie har ett riksrepresentativt urval av 29.000 svenskar i åldern 16-75 år intervjuats under perioden december 2023 – februari 2024. Totalt 432 varumärken i 36 branscher har bedömts utifrån hur de upplevs prestera inom de 17 globala hållbarhetsmålen”
Publicerad: 2024-03-07