Anlita hantverkare om du inte har tillräckligt med kunskap, tid, lust eller ork.
Men, läs först våra råd:
Enligt Konsumentverket är de flesta nöjda med de hantverkare som anlitas men tyvärr finns det undantag. Runt 10 000 anmälningar görs varje år. Problemen med byggfusk, oproffsigt utförda hantverkstjänster kostar många konsumenterna stora summor.
För att undvika problem med reklamationer, diskussioner under och efter projektet, följ råden nedan:
OBS! Missa inte att du har ett ansvar att tydligt beskriva vad du vill ha hjäp med, inte ungefär utan klart och tydligt, och när du vill att arbetet ska vara klart. Bifoga bilder som det ser ut nu och mått på ytor när du begär in offerter från olika företag.
P.S. Missnöjd med hantverkaren? Se sista stycket.
Innan och när du tar kontakt med en hantverkare, följ råden nedan:
OBS! Betala aldrig i förskott, om hantverkaren inte godkänner betalning efter avslutat arbete. Gör en delbetalningsplan som godkänns skriftligt av hantverkaren. Du delbetalar då avtalade arbeten har utförts och slutbetalar efter nogrann kontroll av funktioner och utseende.
Så här ska du göra om du är missnöjd med hantverkaren/företaget som du har anlitat:
Senast inom 2 månader efter att hantverkaren avslutat uppdraget. Posta en skriftlig reklamation i rekommenderat brev till hantverkaren och företaget som du beställt uppdraget genom. Hänvisa till epost med bifogade bilder på det du är missnöjd med som du skickade samma dag som brevet. Låt alltid hantverkaren/företaget få möjlighet att åtgärda felet före ett ök datum. Hantverkaren har rätt till det.
Om du kan tänka dig att leva med felet, kan du begära reducering av slutfakturan.
Om du inte får felet åtgärdat. Kontakta Konsumentverket.
Här hittar du seriösa hantverkare:
Servicefinder
BraByggare
Dorunner
Svenska Kyl& Värmepumpföreningen
/Text: Kenneth Engström Villamarknaden
Citera gärna delar av texten men du måste lägga till: Källa: Villamarknaden.se
Hantverkare ska ha F-skattsedel,
Hållbara leverantörer av byggmaterial
Hållbara hantverkare.
Byggfusk